1/06/2012

Rindu PadaNyaa.

assalamualaikum dan haiii.
pernah tak anda rasa sunyi?
rasa sayu yg kadang-kadang sangat menyedihkan.
tapi kenapa??
kita ada ramai kawan, laman sosial yg bole bersosial utk hilangkan kesunyian tu, dan macam-macam aktiviti bole buat untuk hilangkan rasa sunyi tuu.
tapi tak boleh nak sangkal jugak rasa tuu, mesti akan datang jugak.
bila dah rasa sunyi, bosan tak taw nak buat apa, kita pun mula laa jadi tak tentu arah,
rasa mcm hidup ne tak seronok, hidup tak bermakna, tadak tempat nak luah perasaan, tadak teman nak berhibur dan mcm2 lagi.

apabila rasa begini muncul, kita selalu fikir bagaimana nak buang perasaan-perasaan duka dan lara tersebut dari hidup ni, 
tapi pernah tak kita berfikir sebab atau punca kenapa kita rasa macamtu????
mestii laa tak kannnnnn,
sebabnya manusia ne dah normal bila ada masalah saja duk sakit otak sakit kepala berfikir 
bagaimana??
how??
gena ne??
cenaaa
mcmnaaa??
nak selesaikan masalah,
malangnyaaa, kita tak pernah pun terfikir bahawa masalah tuu sendiri kemungkinan besar adalah berpunca daripada diri kita sendiri. betol takk kwan2?? 

jadi apakata, mulai saat ini, kita cuba letakkan 'mindset' bahawa setiap rasa sunyi, rasa keseorangan yang Allah nak bagi tu mungkin sebenarnya berpunca daripada diri kita sendiri jugaaa.

di sini, ada satu kisah, yang mungkin anda semua pernah dengar :

pada suatu masa dulu ada seorang hamba Allah yang suka akan bahagia dunia, dia sudah puas bergembira di atas bumi Allah ni, dan hinggalah sampai ketika di mana dia tiba-tiba berasa sayu hati, sunyi dan tidak tenteram. lalu dia berdoa kepada Allah s.w.t setiap lepas menunaikan solat. dia mengulang perbuatan yang sama setiap hari dengan menangis teresak-esak. hinggalah pada suatu hari tuu, malaikat bertanya kepada Allah kenapa Allah tidak memberi apa yang dipinta oleh hamba Allah tersebut, lalu Allah s.w.t menjawab pertanyaan malaikat....
"Sesungguhnya Aku sangat merindui esak tangisan hamba tersebut, Aku belum puas mendengarnya..." malaikat terus beredar tanpa berkata apa.
Sedangkan Maha Besar yg mencipta kita pun rindu untuk mendengar kita mengadu kepada Dia, rindu mendengar esak tangisan kita, tetapi kita ni yang diciptakan olehNya masih kurang perasaan rindu terhadap Dia, Maha Penyayang.
Sebenarnya, eka tulis ni, untuk refleksi diri sendiri dan jugak rakan-rakan, diri sendiri juga masih banyak kekurangan yg perlu di ubah. Jadi marilah kita sama-sama berubah untuk mendapat redhaNya..
INSYAALLAH. :)



#entah kenapa malam ne rasa sayu, :')
#harap betolkan jika eka salah :)
#ada lagi 4 paper sebelum cutii, hihi

6 comments:

nurhaniszamshah said...

:) nis suka entry ini eka.

cik ekaa hazir said...

hehe terima kasih.
nis semalam eka nak tanya,
header tu buruk dak? hihi

nurhaniszamshah said...

eh, tak lah eka! nis suka header ni! serius. :)
cun. heehe, tp eka, better tukar background blog,
macam takmasuk sikit la.

nurhaniszamshah said...

eh, asal tukar header? nak yg gambar eka tutup muka tggal mata tu. wuuu

cik ekaa hazir said...

eka rasa cam buruk jaaaa header tuu. ehehe. ohh tukar ea?? emm kalo letak plain je okay??

nurhaniszamshah said...

eh serius oke! nis suka yg tu.
plain pun oke eka, tp ni polca dot ni pun oke ja ni. :D