12/12/2011

Hikayat Hati Nipis.

Assalamualaikum dan salam sejahtera. Pada kali ini, aku akan menghuraikan sebuah cerita yang mungkin dekat dengan aku dan anda juga, dan mungkin ada yg mengalaminya sendiri, dan mungkin juga ada yg tidak pernah tahu apakah ini? jadi mari kita renungkan kisah ini.


Pada petang tadi, waktu aku online facebook, tiba-tiba one of my beloved cousin ask me, 


how do u deal with the sensitive person, kuat merajuk, suka berdendam and hot tempered??
jadi berdasar soalan tersebut ak agak terdiam lah sebentar sebelum menjawab persoalan kakak ak tu. sebelum ak huraikan dgn lebih lanjut, mungkin nak kongsi sedikit dengan kalian apakah itu hati nipis? 


hati nipis ini sebenarnya istilah ak keluarkan sendiri saja untuk menggambarkan betapa cepat tersentuh nya hati seseorang makhluk ciptaan Allah itu. sebenarnya ada positif dan negatif juga dalam memiliki hati nipis ne.


kalau daripada sudut positif nya sudah tentu dapat kita lihat, golongan yang berhati nipis ni pasti lahh mempunyai perasaan empati yg sangat tinggi terhadap makhluk lain, sgt prihatin dgn nasib org lain dll yg sewaktu dgnnya. kalo yg ada hati yg mcmni mmg bagus sgt laa, mcm ne yg dunia kita sgt perlukan sekarang.


tetapi, berlainan pula dari sudut negatif, org yg berhati nipis sebenarnya adalah golongan yg sangat cepat mudah terasa, sensitif ya amat, kuat merajuk, nak org sentiasa jaga hati dan perasaan dia shja tanpa fikir perasaan org lain, nk dia saja yg menang, nk org ikot pandangan dia tanpa fikir org lain, dan byk lagi laa yg negatif yg kalo anda rasa nk masukkan juga bawah konsep ni, silalah berbuat demikian.


jadi pada pendapat aku lah kan, golongan mcm ni sebenarnya nak perhatian lebih ja, and ego dan depa rasa depa ja betol. ee mmg awal2 bole sabaq laaa, tapi lama-lama spa bole tahan dgn perangai sengal awk tu?? ee kadang2 marah jugak dgn golongan mcm ne. mcm tadak keja laen. asyik nak merajuk jaa, asyik nak touching telebeh. muka tu bajet nak semua org kena ikot ckp dya, grrr. sengal ar weyy!!
ingat org nak kena jaga hati kau sorg je? org laen punn ada hati laa.
(eh apasal aku plak yg emo lebeh ne?) HAHAHAHA!!
Its supposed to kakak sedara ak yg emo, kekeke.


So, aku dengan tidak bertauliahnnya, ingin mencadangkan kepada kakak sedara aku dan juga anda yg lain jika hadapi masalah yg sama, bahawa antara langkah nak mengadapi golongan yang berhati nipis yang drpd aspek negatif ini ialah :-


1) perlu pupuk sifat kesabaran yg sangat tinggi melangit di dalam diri
2) banyakkan berdoa supaya dia sedar sedikit perasaan org di sekililing dya.
3) boleh cuba buat kering ja dgn dya, *kering= buat bodo, tak layan
4) pulaukan dya, *hehe agak kejam tp untuk sedarkan dia
5) kalau berani sikit face to face dgn dya, tp stgi bekecai plak hati dy *hish mmg payah org mcmni!
6) suruh dya buat semayang hajat mintak Allah tebalkan hati dya. (kalau ada bren :P)
7) post mcm2 kt facebook dgn hrapan dya baca and like status anda. haha
8) oke tadak dah sbb kalo ada kompem merapu.


jadi mungkin anda dan juga kak sedara tersayang sya boleh ikot step di atas, mana yg berguna je lahh. hihi.


sebab apa retak punn tak taw, ne laa dya punca, haiiihh.


p/s : org laki yg kuat touching tak macho. yaka? ntahlaaa.






No comments: